Милена Органджиева (Костова) е управляващ директор на MSD България, Северна Македония и Косово от 1-ви юли, 2021.
Милена започва кариерата си в MSD България през 2000 и в продължение на 21 години придобива богат опит в различни направления на бизнеса на ключови позиции: Управление на “Човешките ресурси“, „Връзки с клиенти“ , участва активно и в проекти, свързани с „ Бизнес развитие и достъп до пазара“.
От 2018 е на позиция Мениджър Бизнес Процеси за България и успява да изгради от основи и развие успешно отдела. Междувременно поема развитието на продуктовото портфолио за Северна Македония и Косово, където разширява значително стратегическото портфолио на компанията с фокус върху онкология и ваксини. От февруари 2020, Милена поема проект за разделяне на компанията, като успешно ръководи и координира всички междуфункционални дейности в Централна и Източна Европа, Балканите, Гърция, Малта и Кипър.
Милена Органджиева (Костова) има магистърска степен със специалност „Икономика“ от Икономическият универистет във Варна – Индустриален мениджмънт и получава CIPD диплома от асоциацията за специалисти по управление на човешките ресурси The Chartered Institute of Personnel and Development.
За MSD Bulgaria
Водени от тяхната мисия да спасяват и подобряват живота на хората, вече 130 години, MSD изобретява иновативни лекарства и ваксини срещу едни от най-предизвикателните заболявания за човечеството.
Компанията демонстрира своята ангажираност към пациентите и общественото здраве, като разширява достъпа до качествени здравни услуги чрез широкообхватни политики, програми и партньорства.
Днес, MSD продължава да бъде в челните редици на задълбочената изследователска дейност за превенция и лечение на едни от най-сериозните здравни проблеми – включително онкологични и инфекциозни заболявания като ХИВ и Ебола.
MSD развива дейност в България дълги години, като догодина предстои да отпразнува своята тридесетгодишнина в страната. Още от самото начало, MSD България работи целенасочено за осигуряването на достъп до иновативни решения за хората.
Човешки папиломавирус (HPV)
Бихте ли разказали повече за човешкия папиломавирус (HPV)? Колко често срещан е? Каква опасност представлява?
Всъщност, HPV инфектира голяма част от сексуално активните хора в даден момент от живота им, като над 80% от мъжете и жените ще се срещнат с вируса. При повечето хора HPV се изчиства сам, но при други, той може да причини определени заболявания или някои видове рак в по-късен етап в живота. За съжаление, няма как да се разграничат случаите, в които вирусът ще се изчисти или ще доведе до определени заболявания. Според данни, 668 хиляди мъже и жени в световен мащаб са диагностицирани с HPV-свързани ракови заболявания всяка година. През 2018 г., например, се счита, че 1 от 25 ракови заболявания са причинени от инфекция с HPV, а ракът на маточната шийка е 4-тият най-разпространен рак сред жените по цял свят. Данните от България са още по-обезпокоителни – всяка година с рак на маточните шийка се диагностицират 1000 жени, а 500 губят живота си. Тоест, вирусът изобщо не е за подценяване.
Какво смятате, че е значението и ролята на ваксините в превенцията на човешкия папиломавирус (HPV)?
MSD е е световен лидер в областта и ние вярваме в идеята за превенция чрез имунизации през целия живот. Ваксините са едно от най-големите постижения на общественото здраве за всички времена. Те позволяват да се контролират и почти напълно да изкоренят редица инфекциозни заболявания, които някога са били широко разпространени. Ето защо профилактиката и повишаването на информираността сред обществото са наш друг основен приоритет и поради тази причина активно подкрепяме и участваме в такъв тип кампании и програми на неправителствените организации и партнираме със здравните специалисти и власти, особено в сферата на постигане на целите на глобалната стратегия на СЗО за ускоряване на елиминирането на рака на маточната шийка до 2030 г. Има Национална програма, но тя на практика не работи. В България всеки ден умират по една или две жени от рак на маточната шийка, заболяване, което е напълно предотвратимо чрез ваксинация. В световен мащаб вече има държави, които са близо до елиминация на HPV-свързаните заболявания, благодарение на високото ваксинално покритие.
Въпреки че ваксините срещу HPV предотвратяват HPV-свързаните заболявания, информираността за HPV и ваксината срещу HPV в световен мащаб не е оптимална и е ограничена. Какъв според вас е потенциалът на дигиталните решения в здравеопазването за подобряване на осведомеността на пациентите с цел предотвратяване на раковите заболявания, свързани с човешкия папиломен вирус ?
По отношение на дигиталните технологии, в глобален мащаб, въвеждането на различни видове дигитални решения, свързани с информираност за рисковете от HPV, ползите от ваксинацията, както и информация, относно къде може да се набави и приложи ваксина имат ключова роля в подобряването на осведомеността на населението и борбата HPV-свързаните заболявания.
Когато говорим за България, смятам, че с развитието на НЗИС, макар и по-бавно отколкото ни се иска и наличието на добра екосистема от „health tech“ компании предоставят възможност за въвеждането на различни дигитални решения, като информационни решения по различни канали, напомняне за възжмоностите за ваксинация на деца по националната програма, както и къде да се постави ваксината, различен вид чат ботове, отговарящи на въпроси от родители, чиито деца подлежат на ваксинация и различен вид напомняния. Информационните решения не трябва да се ограничават само до потребителите, но и да адресират медицинските специалисти, които да получават най-съвременната и достоверна информация. Достъпът на всеки медицински специалист до НЗИС предоставя такива възможности.
MSD силно вярва в съвременните технологии, които са застъпени в редица процеси в компанията на глобално ниво, включително клинични проучвания, планиране и прогнозиране, но също така и в ежедневната работа по отношения на употребата на различни дигитални решения за управление на процесите, комуникация и проследяването на различни проекти.
Онкология (Oncology)
Говорейки за онкологични заболявания, колко широко разпространени са те в България? Какви са действията предприети от MSD и до каква степен дигитализацията е застъпена като средство за предоставяне на иновативни решения за справяне с проблема?
В България, подобно на другите европейски държави, сърдечно-съдовите и онкологичните заболявания са водещите прични за смърт. Въвеждането на имуноонколичните терапи промени ицзяло подхода към лечението на някои видове рак, преживяемостта и качеството на живот на пациентите. MSD е лидер в имуноонкологията, като нашият продукт непрекъснато търпи развитие и се превръща в стандарт за лечение в нови локализации.
От друга страна, в България, за нашата компания, може би най-дигитализираната терапевтична област е именно онкологията. Там ние използваме изключително много данни, анализирани и обработени с различни инструменти и платформи, така че да взимаме най-информираните решения в полза на българските лекари и подобряване на достъпа до лечение на българските пациенти.
На локално ниво сме убедени, че дигиталните процеси ще подобрят както работата на здравните специалисти, техните резултати така и здравето и качеството на живот на българските пациенти като цяло. Като основополжник на отдела по „Бизнес операции“, който днес прерастна в отдел по „Данни, дигитализации и бизнес операции“ няма как да не спомена, че използването на данни, дигитални решения и ИИ за подобряване на диагностиката, ускоряване на клиничните проучвания, ще ускори въвеждането на иновации и ще подобри значително резултатите от лечението. България има потенциал да бъде водеща страна във въвеждането на дигитални решения в здравеопазването. За целта, страната се нуждае цялостна национална стратегия за дигитализация в здравеопазването и проактивност от заинтересованите страни в сектора. Поради това сме изключително щастливи за участието на MSD в екосистемата на Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването (DHI Cluster), тъй като то ни дава възможност за колаборация с различни компании и разработването на различни проекти целящи оптимизация, реформа, прозрачност и предвидимост на здравната система, с крайната цел по-добър живот и здраве за всички нас.
МСД за Майките (MSD For Mothers)
Разкажете ми повече за инициативата МСД за Майките (MSD For Mothers) – какво цели тя на глобално и локално ниво.
Раждането е един от най-красивите и щастливи моменти в живота на една жена, но за много то може да бъде плашещо и трагично събитие.Според СЗО, около 295 000 жени са починали след раждане през 2017г. Повечето от смъртните случаи (94%) са в страни с ниски и средни доходи. Повечето от тези смъртни случаи са могли да бъдат предотвратени.
В отговор на кризата, през 2011г., нашата компания създаде МСД за Майките, глобална иницатива на стойност 500 милиона долара, чиято цел е да създаде свят, в който нито една майка да не загине докато дава живот.
Вече няколко години MSD Bulgaria си партнира активно по проекта MSD for Mothers с местни организации с цел повишаването на сексуалното образование на уязвимите групи, както и инициативи, свръзани с превенцията и опазване на общественото здраве.