След повече от месец в карантина и строги изолационни мерки, плановите детски консултации, основните задължителни имунизации, женските консултации, както и плановият прием в лечебните заведения бяха възстановени на 21 април със заповед на министъра на здравеопазването. Все още обаче, всички тези дейности ще бъдат провеждани при строго спазване на противоепидемичните мерки и след предварително записан час, с цел предотвратяване струпването на хора пред лекарските кабинети.
„Предварителното записване на час е задължително и за провеждането на женските консултации, и за осъществяването на медицински прегледи и консултации в диагностично-консултативните центрове и медицинските центрове„, посочи министър Ананиев.
След възобновяване дейността на доболничната помощ, остава риска за струпване на много хора пред лекарските кабинети и неспазване на дистанция между часовете за преглед. Точно поради тази причина е критично важно да има правилно и стриктно менажиране записването на часове, така че максимално да бъде избегнат риска от засичане на повече хора на едно място, а медицинските специалисти да разполагат с време за дезинфектиране на кабината и пред него.
За да подпомогне този процес, Българският клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването (http://dhicluster.bg/) предоставя две работещи решения за предварително записване на час за преглед при лекар – Консенто и Супердок. Двете компании са част от клъстера, който активно подкрепя държавата и противоепидемичните мерки с предоставяне на различни технологии за справяне с кризата.
Платформата Consento.bg предлага лекарски график, календар и предварително записване на час за преглед, както за индивидуални лекарски практики, така и за медицински центрове и ДКЦ-та, през браузър, мобилно приложение или с обаждане по телефона към специализирания кол-център, който работи 24/7. Модулът за онлайн записване на час може лесно да се интегрира в официалния сайт на лекаря или лечебното заведение и по този начин да се съкрати пътя на пациента, както и да му се предложи достъп до важна допълнителна информация.
Пациентите пък могат да запишат час за преглед при 300 лекари, от които 80 джипита и 220 специалисти. Платформата обслужва 10 медицински центъра в 3 града на страната – София, Плевен и Перник. В Консенто са регистрирани над 200 000 пациента, от които близо 20 000 ползват мобилните приложения на платформата.
Superdoc.bg е другото решение за онлайн записване на часове. Към момента над 500 семейни лекари и педиатри, над 300 акушеро-гинекологични кабинет вече използват платформата за онлайн резервации на лекарски прегледи. Общият брой лекари, които работят с онлайн запазване на часове в цялата страна е 2 000, а над 300 000 са регистрираните потребители, които са резервирали час по този начин за избрания от тях лекар. Месечно в платформата Супердок се правят над 80 хиляди онлайн резервации от потребители. Ползването на платформата спестява време на лекарите и пациентите и улесняват достъпа до здравни грижи, като предлага работещо и утвърдено решение за абсолютно правилно менажиране времето на лекари и пациенти, без да има струпване на хора, застъпване или дублиране на часове за преглед.
Платформата е изключително лесна и удобна за ползване, резервация може да се направи от всяко устройство, по всяко време, включително и в извънработното време на кабинета. Супердок информира пациентите със запазен час за закъснения в графика на лекаря, така че да се избегне допълнително струпването на пациенти пред кабинетите.
В подкрепа навлизането на дигиталните решения се обяви и председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, които според него са критично важни за поддържане на физическата дистанция и допълват по ефективен начин мерките на МЗ.
Българският лекарски съюз е официален партньор на Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването и в последните две години активно подкрепя оптимизацията работата на медицинските специалисти, благодарение на технологичните решения, които дигиталната здравна екосистема развива в България.