Онлайн прегледи по време на пандемията от коронавируса

март 20, 20200
Български компании, членове на дигиталния Клъстър предлагат алтернативи, които допринасят за улеснението на лекари и пациенти

В пика на епидемията от Covid-19 в Китай през януари беше създаден нов начин на комуникация между лекари и пациенти като онлайн прегледите, които премахнаха струпванията на хора пред лекарските кабинети. Това помогна значително за ограничаване на разпространението на коронавируса и се смята за една от най-големите реформи в здравната система, които ще останат да действат и занапред.

Няколко български компании, част от Български клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването, вече предлагат решения в телемедицината. Техните услуги се прилагат както тук, така и в други страни.

Карантина с монитор

Данните се предоставят в обработен вариант на лекарите

Един от примерите е Чек Пойнт Кардио (Check Point Cardio), която произвежда цялостна система за мониторинг на пациента. Тя се състои от три компонента – хардуер устройство, което се поставя върху тялото на човек, софтуер, който дигитализира информация от измерванията и я изпраща чрез Bluethooth на мобилна апликация. Впоследствие апликацията праща данни до сървъра в облачна платформа, чрез която лекарите могат да следят състоянието на пациентите. Мониторите за индивидуална употреба следят 8 жизнени показателя в реално време и могат да заместят болничната апаратура, както и да проследяват състоянието на заразени с коронавирус – измерват пулс, кръвно налягане, пулсово налягане, сатурация (наситеност на кръвта с кислород) на кръвта, дишане, телесна температура и при каква позиция и активност на тялото се случват тези показатели. Към системата е включен и смартфон, който предава данни в реално време и дава допълнителна възможност на пациента при притеснения да се обади на лекаря, който следи състоянието му.

В сегашната епидемиологична ситуация мониторите могат да се инсталират в болница и да се изгради наблюдателен център, за да се ограничи контактът със заразени, но могат да се ползват и при домашна карантина например. „Имаме сертфикат за болничен и извънболничен уред и хубавото е, че той може лесно да се обслужва и от неспециалисти. Ако някой е болен, ще го следи кризисният център, но това е лесно преносима апаратура (около 140 грама) и може да се позволи например пациентите да се намират в реанимация“, коментира пред „Капитал“ Ивайло Дачов, който е управляващ съдружник в CheckPoint Cardio. До няколко дни ще бъде взето решение от националния кризисен щаб дали продуктът да бъде внедрен и в България, обяснява още той. При такова положение най-вероятно ще бъде сформиран мониторингов център в някоя от болниците, в който голям брой специалисти ще могат да следят състоянието на пациентите.

Засега компанията е стартирала първия такъв кризисен център за пациенти със симптоми на коронавирус в Букурещ, където е доставила няколкостотин бройки и преговаря за още няколко хиляди. „Наблюденията ни са, че всяко правителство предвижда увеличаване на броя на заразените и затова поръчва повече апарати.

В Румъния, когато получихме поръчката, случаите на хора под карантина бяха 600 – 700 например. При положение че броят на леглата е краен, трябва да се намери вариант за лечение в извънболнична среда – може в кампуси, може и в домашна среда при по-леки симптоми“, обяснява Дачов. В момента заявки за продуктите на CheckPoint има и от Хърватия, Италия, Чехия и Гърция. Сега поръчването на такъв тип техника става чрез пряко договаряне, за да може да се гарантира по-бърза реакция.

Чат с лекаря

По отношение на първичната диагностика пандемията оказва огромен натиск върху личните лекари, специалистите и спешните центрове, които са претоварени и се затрудняват да отговарят на телефонните повиквания, казват от Българския клъстер за дигитални решения. За да се избегнат струпванията пред лекарските кабинети, както и за да се осигури връзка с лекар в доста натоварена среда, трябва да се мисли за алтернативни варианти. Такива предлагат две български компании – Healee и Consento.

„Чрез нашата платформа се провеждат онлайн консултации между пациенти и лекари от цялата страна. Тя може да бъде изтеглена на мобилен телефон или таблет, както и на компютър и може да се използва за получаване на медицински съвет. От много голяма полза е и при контролен преглед или когато се проследяват резултати от изследвания“, коментира пред „Капитал“ Ваня Чонева от приложението Healee. Към момента броят на регистрираните лекари в приложението от всякакъв вид специалности (над 30), даващи онлайн консултации, е малък – около 500. Възможностите за комуникация са три – чат, обмяна на снимки (например при дерматологични проблеми) и видеовръзка.

След като някой подаде заявка за консултация, той отбелязва по степен на спешност кога желае да получи отговор, като вариантите са лекарят да се отзове в рамките на 16 или 48 часа. Лекарите сами определят цената за консултация, но обикновено тя е по-ниска или равна на тази за преглед на живо. Стандартната цена е в диапазона между 20 и 30 лв., като комисионната за платформата е 10% от всички прегледи. Healee покрива банковите такси (около 3%) и останалите 7% обикновено отиват за техническа поддръжка на платформата или нововъведенията. Таксуването става чрез различни видове онлайн разплащания, като Чонева отбелязва, че понякога консултацията може и да е безплатна. Заради коронавируса в България броят на консултациите е нараснал с над 10 пъти, като по време на онлайн прегледа пациентът може да опише какви симптоми има, а лекарят да прецени дали да му бъде направен тест за коронавирус. Иначе самото приложение съществува от 2018 г. и се ползва и извън България, като е изтеглено от над 25 хиляди потребители.

Новите онлайн болници

Другата платформа с онлайн възможности за общуване с лекари е Consento. Разликата с Healee e, че тя управлява процесите в лечебните заведения, като дигитализира изцяло пътят на пациента. Освен че могат да се правят онлайн консултации с лекар, се записват часове за преглед онлайн, създава се здравно електронно досие на пациента и се показват известия за предстоящи прегледи. „Предлагаме и телефонни консултации като част от телемедицинските услуги и имаме и дежурни лекари. Разполагаме и с интегрирана телефонна централа за споделяне на медицинска информация, като освен комуникация лекар – пациент предлагаме и лекар – лекар“, коментира пред „Капитал“ Бранимир Радуилов, който е управител на най-големия ползвател на платформата в момента – поликлиника „България“. Лекарите получават до 80% от сумата, платена от пациента за консултация, като ценовият диапазон за такава е между 10 и 30 лв. Отделно дежурният лекар получава 10 лева за обаждане, като в повечето случаи отговаря веднага или в рамките на един час. Ползването на календар, чрез който лекарят управлява месечния си график, струва до 6 лв. на месец. Според Радуилов най-вероятно след сегашната криза той ще се използва безплатно. Платформата предлага и абонаментни планове за лекари и пациенти.

Друга опция на Consento е потребителският дневник за състоянието на пациента, до който лекарите имат достъп. В тях те могат да напишат как се чувстват през деня и дали имат някакви здравословни оплаквания. Благодарение на това лекарите могат да преценят дали да поставят пациент под карантина, при положение че в дневника си е написал симптоми, подобни на тези при развитие на коронавирус. Така се избягва и струпването пред лекарските кабинети. Разбира се, и в двете платформи медицинските лица са верифицирани.

„Нашата голяма надежда е пандемията да даде възможност на властите в цяла Европа да разберат, че медицината трябва да се дигитализира възможно най-бързо и да се отчете като отделна медицинска дейност, за да може да се появят още компании като нашата. Те ще позволят процесът да е лесен и прозрачен, както и да се намалят държавните разходи“, коментира Дочев от CheckPoint Cardiо. По думите на Чонева самата мисъл, че човек вече може да спре да губи времето си, докато чака за преглед, говори, че в бъдеще нещата могат да се случват по друг начин.

Източник:

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/zdraveopazvane/2020/03/20/4042268_tri_nachina_za_onlain_pregledi_po_vreme_na_pandemiiata/

DHI ClusterУправление

Български клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването.

МестоположениеКъде да ни намерите?

DHI Cluster

Свържете се с насDHI Cluster социални мрежи

DHI ClusterУправление

Български клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването.

МестоположениеКъде да ни намерите?

DHI Cluster

Свържете се с насDHI Cluster социални мрежи

© 2020 DHI Cluster. Всички права запазени.

© 2020 DHI Cluster. Всички права запазени.